Visar alla 6 resultat

Originalmålningar på linneduk och på papper

På uppspänd linneduk målar jag de flesta av mina originalmålningar. Att spänna upp en stor duk och ha en vision om hur målningen ska se ut är som att ge sig in i ett skapande äventyr. Det kan ta nå några dagar, veckor, månader att bli färdig med en originalmålning. När man tar sista penseldraget känner hela kroppen att tavlan är klar att signera. Motiven skiljer sig mellan mina teman, Sea and sail, Move and Moods, Naturmotiv och Stadsmotiv i spegling. Det kommer olika perioder där jag inspireras av något av dessa teman, en resa, ett möte eller en musikupplevelse.

Kustmotiv

Dimond

16 000kr

Kustmotiv

Going west

9 800kr

Kustmotiv

In between

8 500kr
Slut i lager

Arkitektur

Röd stad

Naturmotiv

Springtime

3 900kr

Äkta pigment i originalmålningarna

Jag målar med en ljusäkta pigmentfärger, samma som i klassiska oljemålningar. Skillnaden är att jag blandar dessa pigment till en vattenbaserad färg. Fördelen med att blanda sin egen färg är att kvaliteten är av hög kvalitet, där av att beständigheten är lång. Färgerna är ganska transparenta men med lager på lager av färg skapar jag ett djup och ljus till måleriet. Det torkar relativt snabbt, så att jag kan arbeta vidare med tavlan. På en originalmålning kan det finnas upp till 30 stycken lager med färg och runt 20 lager på en akvarellmålning på papper. I klassisk oljemålning blandade konstnärerna pigment med olja och terpentin. De tog lång tid att torka och var inte speciellt miljövänligt. Pigment var både svårt och dyrt att utvinna ur naturen. Varför det experimenterades fram syntetiska färger som till exempel i blått, gult och rött. De pigment som jag ofta använder kommer fortfarande från naturliga råvaror, de kallas jordpigment, Rå Sienna och Järnoxid gul är några av mina favoritfärger och finns nästan alltid med i mina originalmålningar.

Akvarellmålning

Originalbilder på papper är målade med de bästa akvarellfärgerna av märket Winsor and Newton. Av konstprofessorn Arne Isacson fick jag gedigen kunskap om akvarelltekniker och pigmentens olika karaktärer. Han var en fantastisk pedagog inom akvarellmåleriets magiska värld. Varje pigment har olika karaktärer och agerar olika på pappret, det är en hel vetenskap. Arne Isacson startade Gerlesborgsskolan i Bohuslän på 1950 talet och det har bidragit till att akvarellmålning överlag uppskattats och visas på många fler museer och utställningar idag. Nu går jag i Arnes fotspår och lär ut akvarelltekniken till hundratals elever varje år i min ateljé på Saltsjöqvarns kaj 2 i Stockholm.

Storlek och inramning av originalmålningar

Tavlorna på duk har måtten från 36 x 40 cm ända upp till 130 x 130 cm. Är verken ännu större målar jag motivet på flera dukar. Två dukar kallas diptyk, tre dukar kallas triptyk. Att jag inte målar större solitärdukar beror på min målarteknik. Jag behöver kunna ha duken både liggande och stående under själva arbetet. Det underlättar också transport av tavlor runt om i världen. Mina originalmålningar finns spridda i många världsdelar som Nordamerika, Europa och Afrika.

Behövs inramning?

En originalmålning av Lucie Rääf på extra kraftig kilram behöver inte ha någon extra inramning. Vill man av estetiska själ., så rekommenderar jag box-inramning, där duken ligger fritt från ramen. Själva duken är av svensk linneväv med högsta kvalité. Både träramar och linneduk är naturmaterial, vilket ger upphov till förändringar med tid. Om duken tappar spänst slår man med hammare på själva kilarna, så blir den spänd igen. Bäst mår originalmålningar med jämn rumstemperatur och luftfuktighet året om.

Att köpa signerad konst av Stockholmskonstnären Lucie Rääf

Konstverket är signerat Lucie Rääf på kanten av en originalmålning på duk och på baksidan anges mitt namn, tavlans titel och storlek, samt var och när tavlan är målad. En akvarell har ofta signatur på pappret bakom och på passpartouten. En akvarell måste skyddas med glas och ram. Tänk på att det gör stor skillnad på vilken inramning man väljer. En bra kvalitet på inramningen håller längre. Även glaset gör stor skillnad. Att investera några hundralappar extra på ett UV ljus glas samt reflexfritt rekommenderas. Detta glas kallas Museiglas. I min ateljé på Saltsjöqvarns kaj och på Galleri Rääf i Stockholm hittar du de flesta av mina originalmålningar. På denna konst-on-line webbshop ser du endast ett urval av alla målningar. Kontakta mig gärna för att besöka ateljé eller kom på en konstutställning jag är med på. Priserna på en originaltavla kostar från 5.000 SEK upp till 40.000 SEK beroende på storlek och inramning.
Translate »